Socialnämnden i Höganäs svarar JO efter anmälan om uttalande

Socialnämnden förklarar sin bedömning efter JO-anmälan om uttalande.
Socialnämnden i Höganäs svarar JO efter anmälan
Socialnämnden i Höganäs har lämnat ett svar till Justitieombudsmannen (JO) efter en anmälan som rör ett uttalande från en tjänsteperson vid ett möte med en klient i februari 2026. Uttalandet handlade om en frikännande dom, där anmälaren menade att tjänstepersonen ifrågasatte domstolens bedömning. Socialnämnden förklarar att uttalandet gjordes för att tydliggöra att socialtjänsten gör egna bedömningar av barns behov, oberoende av domstolens beslut, och att det inte var avsett att ifrågasätta domen.
Nämnden påpekar samtidigt att det finns en risk att uttalandet kan uppfattas som att socialtjänsten sätter sin egen bedömning över domstolens, vilket kan påverka förtroendet. Det finns dock inga tecken på att uttalandet påverkat handläggningen av ärendet. För att förebygga liknande situationer har socialnämnden vidtagit åtgärder som intern dialog och förtydligande av förhållningssätt samt stöd till berörd handläggare. Yttrandet har skickats till JO, som nu avgör om kritik ska riktas mot kommunen.
Relevanta källor
Den här artikeln har producerats med stöd av automatiserade system och externa datakällor. Vårt mål är alltid att rapportera korrekt, sakligt och relevant. Trots noggranna kontroller kan fel förekomma.


